Ako sme online kampaňou upozornili na predsudky v práci

Nadácia Pontis v spolupráci so Slovenským národným strediskom pre ľudské práva a agentúrou TRIAD realizovala kampaň, ktorou vyzýva ľudí na Slovensku, aby sa postavili diskriminácii na pracovisku. Cieľom online kampane bolo poukázať na problém predsudkov v práci zo strany kolegov, ale aj nadriadených.

Mnohí manažéri sa zhodujú, že vďaka rôznorodosti ľudí v pracovných kolektívoch vznikajú inovatívne nápady a nové spôsoby riešenia problémov. Aj napriek tomu sa ale mnohí ľudia stretávajú v práci s diskrimináciou pre svoju rodinnú situáciu, sexuálnu orientáciu, zdravotné znevýhodnenie či etnický pôvod. Na problém predsudkov sme upozornili kampaňou Za pekné pondelky, ktorej kreatívu zastrešila agentúra TRIAD.

Ideou kampane sú ťažké pondelky

Hlavným pilierom kampane je spot, ktorým máme možnosť nahliadnuť do pondelkového rána troch rôznych ľudí – mladého predavača so zdravotným znevýhodnením, muža v strednom veku s homosexuálnou orientáciou a ženy, pracujúcej matky. Neprekáža im ranné vstávanie, zhon ani pracovné povinnosti. Pondelky sú pre nich náročné kvôli neustálym narážkam kolegov na ich sexuálnu orientáciu, zdravotné znevýhodnenie alebo pohlavie, resp. materstvo. V závere spotu vyzývame: „Postavme sa predsudkom na pracovisku. Nech máme všetci pekné pondelky.”

„Diskriminácia na pracovisku môže mať výrazný dopad na pracovný i súkromný život človeka. Zmeniť to môžeme všetci – stačí sa zbaviť predsudkov voči rôznorodosti a umožniť tak svojim kolegom či kolegyniam, aby sa v práci cítili sami sebou,“ uvádza Lucia Víglašová, PR manažérka Nadácie Pontis, a dodáva: „Kampaňou sme chceli vyjadriť niečo, čo nás všetkých, aj napriek mnohým odlišnostiam, spája. Túto paralelu sme našli v pondelkovom ráne, ktoré býva náročné pre každého z nás.”

Z prieskumu Iniciatívy Inakosť z roku 2017 vyplýva, že 60 % LGBT ľudí na Slovensku čelilo vyhrážkam, nadávkam alebo žartom na svoju sexuálnu orientáciu. S diskrimináciou sa často stretávajú aj ľudia so zdravotným znevýhodnením – viac ako polovica z nich nenachádza uplatnenie na trhu práce. Výnimkou nie sú ani ženy, ktoré bývajú často platovo znevýhodnené oproti mužom na rovnakých pozíciách.

K prístupu bez predsudkov sme vyzývali online aj offline

Kampaň bola komunikovaná najmä prostredníctvom sociálnych sietí. K podpore myšlienky sa prihlásili známe osobnosti, ako Baša Števulová, Kristína Tormová, Valéria Frázová, Katarína Balážiová známa ako Becca, ale aj tenistka Anna Karolína Schmiedlová. Spontánne sa však pridávali desiatky ďalších osobností a stovky ľudí, ktorí prostredníctvom sociálnych sietí šírili posolstvo kampane. Aj vďaka tomu sa nám podarilo kampaňou zasiahnuť na sociálnych sieťach viac ako milión ľudí.

O potrebe rozmanitosti a nediskriminácie na pracovisku sme hovorili aj na rôznych online diskusiách, v podcastoch či na tlačových konferenciách pre novinárov. K prístupu bez predsudkov sme vyzývali aj prostredníctvom krátkych spotov v rádiu Expres. V spolupráci so slovenskou značkou Fusakle sme pripravili nový dizajn ponožiek s farebným motívom, ktorý symbolizuje rôznorodosť.

Tu nájdete komunikačnú stratégiu kampane Za pekné pondelky

Diskriminácii môžu predchádzať aj firmy

Súčasťou kampane je aj webová stránka http://www.zapeknepondelky.sk, ktorá obsahuje informácie pre zamestnancov aj zamestnávateľov. Dlhodobé predsudky na pracovisku majú totiž výrazný dopad na pracovný výkon a duševné zdravie obete diskriminácie.

„Je dôležité, aby zamestnávatelia dbali na vytvorenie rozmanitého a rešpektujúceho pracoviska, ktoré prijíma ľudí takých, akí sú. Táto „investícia“ sa im niekoľkonásobne vráti v podobe motivovanejších zamestnancov, inovácií a dobrej reputácie,“ uviedla Ivana Vagaská, výkonná riaditeľka združenia zodpovedných firiem Business Leaders Forum, ktoré administruje práve Nadácia Pontis.

Do šírenia posolstva kampane sa zapojili aj firmy, ktoré si uvedomujú dôležitosť diverzity a aktívne podnikajú kroky pre vytvorenie rešpektujúceho pracoviska pre svojich zamestnancov a zamestnankyne. Ambasádormi kampane sa stali spoločnosti Accenture, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, Denník N, TESCO Stores SR, Mesto Bratislava, DELL, Fusakle, Východoslovenská energetika, Heineken a Slovenská sporiteľňa.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s